PARAH,Giler! Di China Kaum Wanita Diminta Untuk Kencing Berdiri


FortunaMedia.com|PARAH,Giler! Di China Kaum Wanita Diminta Untuk Kencing Berdiri

 

Beginilah dunia yang semakin ‘Edan’..ehhh bukanlah!
Penghuni dunia itu yang semakin Edan alias semakin giler!

Dulu-dulu zaman alkisah  ‘Antah berantah’  semasa kita masih kanak-kanak – ‘girlfriend’ kita akan ajak bertanding masukkan air urine masing-masing ke dalam botol.Siapa yang menang akan dapat hadiah special.hahaaha.!

Sudah tentu kita yang lelaki akan ‘menang’ dulu dan urine kita masuk bersih tanpa bersepah-berserakan.Dan girlfriend  kita sudah tentu ‘kalah’ kerana urinenya tak masuk sempurna kedalam botol dan bersepah-sepah ditanah.

 

Itu dulu-dulu zaman kita kecik-kecik.Kini di zaman millenium ini ada pula manusia hendak balik kezaman ala purba dahulu kala..Langsung aja bro,sahabat,rakan-rakan  baca kisahnya,


Islam agama yang menjaga adab-sopan serta fitrah manusia.


Belum jelas betul maksud dari sosialisasi pemberlakuan kencing berdiri dari beberapa toilet umum wanita di Negara China ini , namun menurut beberapa media tempatan hal tersebut lebih banyak kerana tujuan praktis dan menyederhanakan toilet, kerana  kencing berdiri tidak banyak memakan tempat dan memerlukan air yang berlebihan

Demi keuntungan yang sedikit yang belum jelas untung – ruginya.Pemerintahan China sanggup mengenepikan adab-sopan serta fitrah manusia khususnya untuk wanita.

Jelas dalam agama Islam,maruah dan adab serta fitrah manusia itu dijaga dalam muamalah dan hukum fiqh.
Bayangkanlah bagaimana sebagai wanita muslim hendak beribadat kerana ketiadaan air untuk beristinjak-bersuci dan air urine(air kencing)  akan tertinggal dipakaian dalam dan meninggalkan bau hamis dan hancing yang aduhai wanginya!


 

 


*Di salah satu kampus di Shaanxi Normal University, kencing berdiri bagi para wanita ini sudah mulai diberlakukan. Beragam reaksi yang muncul terutama yang menganggap hal tersebut tidak lumrah serta tidak nyaman bagi kaum wanita, belum lagi masalah higenity. Namun sepertinya pihak kampus bersikeras untuk tetap menerapkan dan meyakinkan hal tersebut tidak masalah.

 

Yang penasaran alatnya seperti ini :parah,!

 

Lalu bagaimana teknik dan cara kencing berdiri bagi wanita, dikutip ruanghati.com dari forum BBS.Cina, menjelaskan cara yang dilakukan para wanita yang mahu kencing berdiri adalah dibantu dengan alat bantu kertas yang di desain khusus agar air urine bisa tersalur ke closet berdiri. Dan alat bantu itu disediakan di dalam toilet yang ada tertulis kalimat ‘Wanita Kencing Berdiri

 

Di beberapa tempat lainnya toilet wanita berdiri sudah mulai dibangun di tempat-tempat umum, terutama dimana air susah,terhad dan tidak banyak.
Perlu  penyesuaian yang susah bagi para wanita untuk biasa kencing berdiri ujar salah seorang mahasiswi yang baru saja mencoba kencing berdiri dalam toilet demikian.
 

*Bagaimana pendapat Anda sebagai wanita muslimah tentang fenomena zaman jahiliyah di negara China ini?
Share opini dan komen Anda di kotak komen dibawah.Terimakasih
__________

Thank’s to;
-ruanghati.com

Editor by Wilhelmina.tumblr.com/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s