#TIPS:Etika Dan Minum Air Putih Boleh Bahayakan Ginjal!

Minum air sambil duduk lebih baik berbanding secara berdiri
Minum air sambil duduk lebih baik berbanding secara berdiri

FortunaMedia.com|#TIPS:Etika Dan Minum Air Putih Boleh Bahayakan Ginjal!

Semua kita tahu dan selalu diingatkan oleh ibubapa kita supaya minum air putih yang banyak untuk kesihatan diri.Sudah tentu air yang sudah dimasak secukupnya adalah yang lebih diutamakan.

Selain itu juga boleh diminum air putih mineral yang bahan airnya organik dari air bukit-gunung- air galian dari bumi.Dan kini dizaman serba canggih ini ada pula air putih hasil sulingan dari bahan bekalan air paip yang dirawat yang dikenal dengan nama ‘Drinking Water’ ROP(Riverse Ormosis Proces) atau ‘Air minuman Proses Osmosis Berbalik’.

Terserah  yang mana satu pilihan sesuai untuk minuman air putih keutamaan Anda.Semua jenis air putih tersebut diakui oleh Kementerian Kesihatan Malaysia sebagai minuman yang baik untuk diminum oleh sesiapa saja kecuali tidak baik untuk bayi yang kurang berumur 6(enam) bulan dan bayi yang masih menyusu susu ibunya.


Terbukti minum air putih memang penting untuk metabolisme tubuh. Tapi, tak berarti Anda harus minum air putih dalam jumlah yang sangat banyak. Kenapa? Ya, meminum air terlalu banyak malah akan memberi efek negatif buat tubuh Anda, terutama terhadap ginjal atau buah pinggang.

 

Menurut  Dr. Pradeep Rao, Urolog dari Global Hospitals, Mumbai, India terlalu banyak minum air bisa berbahaya, apalagi untuk Anda yang punya keringat banyak seperti seorang ahli sukan/olahraga,pekerja binaan,petani dan sebagainya,yang memang selalu berkeringat-berpeluh banyak. Ya, itu akan mengubah struktur keringat Anda yang kaya akan garam jadi keringat yang mengandungi lebih banyak air. Hasilnya, keseimbangan elektrolit tubuh Anda pun jadi terganggu.

 

“Minum air terlalu banyak tak akan berpengaruh bagi kesihatan anak muda. Sebab, anak muda punya ginjal yang masih sehat, jadi mereka bisa mengatasi kelebihan air yang diterima. Tapi, bagi orang yang menderita diabetes, jantung, disfungsi hati, ginjal, dan orang yang lanjut usia, ada baiknya jangan mengonsumsi air secara berlebihan sebab itu akan memperparah ketidak-seimbangan elektrolit,” ujar Dr. Pradeep.

 

 

Tubuh biasanya akan mengirimkan signal saat kekurangan air yaitu kita merasa dahaga. Oleh kerana itu, penting bagi Anda untuk memerhatikan tanda tersebut. Lebih lanjut, ia menyarankan agar Anda meminumi 1,5 – 2 liter air setiap hari. Menurutnya, itu jumlah yang cukup untuk menjaga tubuh tetap terhidrasi dengan baik. Demikian dilaporkan Health Me Up.

 

Minum air sambil duduk

Disamping supaya minum air putih yang banyak untuk kesihatan diri. Namun, jika cara anda salah ketika minum air putih pun boleh memberi kesan kepada kesihatan diri. Kajian kesihatan akupuntur membuktikan bahawa minum air sambil duduk lebih baik berbanding secara berdiri.

 

Begitu juga Nabi Muhammad SAW dalam sunnahnya menganjurkan umatnya supaya mengutamakan minum sambil duduk.

 

 

Dan menurut para pakar kesihatan air putih yang diminum ketika duduk akan disaring oleh ‘sfringer’, iaitu struktur berotot yang boleh membuka dan menutup untuk disalurkan pada penyaringan di ginjal. Sebaliknya, jika anda minum air putih secara berdiri, air akan masuk tanpa sebarang saringan.

 

 

 

Akibatnya, boleh berlaku penyakit ginjal. Untuk mengatasinya, biasakan minum air sambil duduk, minumlah secara perlahan-lahan dan jangan terburu-buru.

 

Demikianlah thread saya kali ini tentang etika minum air dan jangan terlalu banyak minum air bagi yang telah berusia lanjut atau punya halangan kesihatan.Terimakasih.

 

Isnin 12 Rejab 1435 / 12 Mei 2014.
_____________________

Author by Wilhelmina.tumblr.com/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s