Mr.President May A Have A Selfie With You?

Gadis remaja, Mika Taylor, ingin berfoto dengan Barack Obama. (dailymail.co.uk)

 

FortunaMedia.com |Mr.President May A Have A Selfie With You?

 

 

Ada beberapa peristiwa terjadi ketika Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama, melakukan tour kunjungan ke Asia beberapa hari lalu. Termasuk ke Malaysia,yang mendapat ulasan berbagai pihak, ada yang bernada positif  malah tidak kurang pula publik dimedia sosial dan akhbar yang bersuara bantahan keras khusus buat PM Najib Tun Razak.


Peristiwa itu ketika Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berbohong tentang kes Fitnah II terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika sidang media Presiden Amerika Syarikat, Barrack Obama.

 
Naib Presiden KEADILAN, N Surendran berkata, kenyataan Najib bahawa Fitnah II adalah kes peribadi antara seorang individu dengan individu yang lain adalah sangat mengejutkan, tidak jujur dan terang-terangan kenyataan palsu.

“Kes terhadap Anwar bukan tindakan peribadi oleh seorang individu. Ia adalah dakwaan jenayah yang dibawa Peguam Negara

“Peguam Negara adalah penasihat undang-undang dan bertindak bagi pihak kerajaan,” kata Surendran dalam kenyataannya kemarin.

Peristiwa lainnya ketika detik serius bertukar ceria di sidang media Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Presiden Amerika Syarikat (AS) Barack Obama pada hari pertama sidang media.

 
Najib sedikit sukar untuk mengungkap perkataan Inggeris “proliferation”.Beliau berusaha untuk menyebut perkataan itu sebanyak tiga kali tetapi gagal menyebut dengan lancar, lalu Obama pantas membantu “Ia (perkataan) yang susah. Saya selalu tersilap,” akuinya.

 
Kedua-dua pemimpin kemudiannya tergelak bersama dengan Najib berjanji untuk berusaha untuk membetulkan sebutannya.
 
Najib kemudian menggantikan perkataan itu dengan “spread”.
 
Ia berlaku semasa beliau memberi penerangan tentang rancangan keselamatan global dan penyebaran senjata pemusnah besar-besaran kedua-dua negara.
 
Sebelum itu, Najib meyambut Obama dengan berkata “Selamat datang, sahabat saya”, sambil berkata Obama adalah antara beberapa pemimpin dunia yang memahami perkataan itu (kerana beliau dibesarkan di Indonesia).


Foto selfie Obama dan Najib

Namun ada peristiwa yang menarik perhatian publik media sosial Malaysia dan dunia amnya .dimana Obama tidak bisa menolak ajakan berfoto selfie dengan Perdana Menteri Najib Tun Razak. Najib kemudian mengunggah(upload) foto selfie bersama Obama di akaun pribadi Twitternya.

“Foto selfie saya bersama Presiden Obama”, tulis Najib di akaun Twitternya itu.

                                                Obama dan Najib berfoto selfie.

 

Padahal kurang dari 24 jam sebelumnya , Dipetik dari laman Dailymail, akhir minggu kemarin. seorang gadis remaja bernama Mika Tylor. sudah rela menunggu kehadiran Obama selama berjam-jam di pangkalan militer AS di Distrik Yongsan,Seoul,Korea selatan. Selama berdiri di sana, Taylor membawa sebuah poster dengan tulisan: “Mr Presiden, bolehkah saya berfoto selfie dengan Anda?”

Sayangnya, keinginan itu belum bisa terwujud. Begitu Presiden ke-45 AS itu berjalanan melalui barisan publik yang menantinya, Obama menolak permintaan Taylor.

 

“Ambil saja foto saya ketika saya melintas,” ujar Obama kepada gadis berusia 13 tahun itu seperti dikutip kantor berita ABC News.

Menurut Obama, apabila setuju untuk foto selfie dengan Taylor, maka dia harus melakukan hal serupa dengan orang-orang yang telah menantinya.

 

Apabila  membicarakan selfie, maka Obama memiliki sebuah pengalaman yang tidak menyenangkan, baru-baru ini. Sebab, foto selfie-nya bersama pemain besbol terkenal, David Ortiz, dari grup Red Sox, di-retweet oleh perusahaan handpond-seluler(ponsel) asal Korea selatan, Samsung.

 

Akibat kejadian itu, kemudian seorang pegawai senior White House, Dan Pfeiffer, mengatakan mungkin selfie yang dilakukan dengan Ortiz akan menjadi foto selfie Obama yang terakhir. Tapi, kalimat itu buru-buru diklarifikasi  Setiausaha Akhbar White House, Jay Carney.

 

Carney mengatakan apa yang dilontarkan Pfeiffer hanya lelucon. Tidak ada larangan bagi Presiden untuk berfoto selfie.

Namun, dia mengingatkan bahwa ketika seseorang coba menggunakan foto Presiden Obama untuk mempromosikan sebuah produk, maka hal itu akan menjadi masalah besar.

Soal selfie, ini bukan masalah pertama bagi Obama. Sebelumnya pada Disember 2013, Obama dikritik lantaran berfoto selfie dengan PM England, David Cameron, dan PM Denmark, Helle Thorning, di tengah-tengah misa penghormatan bagi mendiang Nelson Mandela di stadium FNB, Johannesburg.Afrika Selatan.

 


(Barack Obama, David Cameron dan Helle Thorning-Schmidt narsis
(narcissistic) di acara misa Nelson Mandela, Selasa 10/12/2013)

Kendati kerap tersandung masalah kerana kebiasaannya berfoto selfie, namun Obama tidak serik. Sebagai bukti, baru-baru ini dia melakukan hal serupa dengan Timbalan Presiden, Joe Bidden. Keduanya terlihat berfoto selfie di dalam mobil kepresidenan. Foto itu lantas diunggah(upload) ke dalam akaun instagram Obama.

Selasa 28 Jamadilakhir 1435 / 29 April 2014
_______________________

Collage source:dailymail.uk/viva.co/pelbagai sumber.

Editor by Wilhelmina.tumblr.com/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s