Tragedi MAS#MH370;CopyE-Ticket 2Penumpang Misteri Bayar Guna BathThai!


Eksklusif; Dua Image gambar salinan E-Ticket dua lelaki misteri menunjukkan ia dibayar menggunakan mata wang Bath Thailand melalui agen Pelancongan Pattaya “Six Stars”

Image gambar diupload oleh Andre Blumberg dilaman twitternya

 

Ahad 7 Jamadilawal 1435 / 9 Mac 2014
Editor by Wilhelmina

 

FortunaMedia.com |Tragedi MAS#MH370;CopyE-Ticket 2Penumpang Misteri Bayar Guna BathThai!

PHUKET, THAILAND Dua orang penumpang pesawat Malaysia Airlines yang hilang sejak Sabtu (8/3/2014) diketahui menggunakan pasport atas nama Luigi Maraldi, warga negara Italy, dan Christian Kozel, warga negara Austria.


Pasport Italy (kiri) dan pasport Austria (kanan).

Maraldi dan Kozel melaporkan, pasport mereka hilang di Phuket, Thailand, sejak tahun lalu. Bagaimana kisah hilangnya pasport tersebut?

Hari ini, AHAD (9/3/2014), sebagaimana dikutip dari portal berita Thailand, phuketwan, polis  Thailand mendapati Luigi Maraldi kembali mengunjungi Phuket. Maraldi tiba pada 1 Mac dan berencana meninggalkan Phuket pada 15 Mac. Polis Thailand membawa Maraldi ke balai polis untuk dimintai keterangan.

Menurut Maraldi, ia kehilangan pasportnya pada 22 July 2013 di sebuah tempat penyewaan motor. Ia menyerahkan pasportnya sebagai jaminan saat menyewa motor. Seorang lelaki berkewarganegaraan Italy –yang mengaku sebagai isteri Maraldi– kemudian meminta pasport Maraldi kepada petugas penyewaan motor. Tanpa menaruh curiga, petugas penyewaan motor memberikan pasport Maraldi kepada lelaki itu.

Maraldi kemudian melaporkan kehilangan pasportnya kepada polis setempat pada 25 July 2013. Ia meninggalkan Thailand pada 3 Ogos2013 setelah mendapatkan dokumen perjalanan sementara.

 

“Tak ada lagi yang bisa saya sampaikan. Saya bukan ekspatriat yang tinggal di Phuket. Saya hanya datang dan pergi sebagai turis,” kata Maraldi.

 

Ia mengaku mengetahui peristiwa hilangnya pesawat Malaysia setelah keluarganya menghubungi dia dan menanyakan khabarnya. Keluarga Maraldi mendapati nama Maraldi sebagai salah seorang penumpang pesawat itu.

 

Sementara itu, seperti dilaporkan The Guardian, Ahad, pasport atas nama Christian Kozel juga dilaporkan hilang di Phuket 18 bulan lalu.

 

Beli tiket bersamaan

Laporan terakhir menyebutkan, dua orang penumpang pesawat yang menggunakan pasport atas nama Maraldi dan Kozel, diketahui membeli tiket bersama-sama.

 

Dikutip dari CNN, AHAD, dua pemegang pasport tersebut membeli tiket pada maskapai China Shoutern Airlines dengan mata uang Baht Thailand dengan harga yang sama. Kepastian soal tiket mereka diperoleh dari verifikasi pada sistem Travelsky, sistem tiket elektronik yang digunakan untuk memesan tiket. Nombor tiket mereka berdekatan, mengindikasikan tiket dikeluarkan dalam waktu bersamaan.

Dua tiket yang dipesan itu mengawali perjalanan dari Kuala Lumpur menuju Beijing lalu ke Amsterdam Belanda. Di sana dua tiket itu berpisah. Pemegang pasport Maraldi melanjutkan perjalanan ke Copenhagen, sementara pemegang pasport Kozel menuju Frankfurt Jerman.

Informasi soal tiket ini menambah misteri baru seputar hilangnya pesawat Boeing 777-200ER milik Malaysia Airlines. Pesawat dengan nombor penerbangan MH370 yang terbang dari Kuala Lumpur menuju Beijing, China, hilang di sekitar wilayah Selatan Vietnam, Sabtu (8/3/2014). Pesawat tersebut mengangkut 239 orang dari 14 kewarganegaraan pelbagai negara.

Sementara itu dua image gambar E-Ticket (gambar atas sekali) menambah rumitnya para pakar dan penyiasat dalam negara dan luarnegeri.
Apakah sebenarnya yang berlaku ketika pesawat MH370 yang berada diudara pada  ketinggian 35.000 kaki itu? Masih menjadi teka-teki!

Sumber;
internasionalkompas.com/pelbagai sumber

One comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s