Cara Blogger Mendapatkan Dolar selain dari Google Adsence


(Halaman dari http://www.blogsvertise.com)

Sabtu 7 Rabiulakhir 1435 / 8 Februari 2014
Written by Wilhelmina

FortunaMedia.com |Cara Blogger Mendapatkan Dolar selain dari Google Adsence

ADA diantara bloggers -khususnya di Malaysia sudah hampir putus-asa hanya berserah pada taqdir Allah Ta’ala sahaja.maksud saya disini adalah tentang ikut jadi affialiater Google Adsence-seterusnya disebut GA saja.

Persyaratan  yang sangat ketat dan seleksi untuk menyertai GA- banyak syarat-syarat yang terpaksa ditempuh para blogger-blogger-saya akan menulis syarat- syarat tersebut dilain artikel.

Sebenarnya sebelum tahun 2011 bloggers di Nusantara ini-(baca Malaysia/Indonesia) sangat mudah untuk jadi affiliater GA ini -asal blog atau website yang tidak mengandungi artikel ‘adult content”-Google akan segera meluluskan permohonan Anda..

Punca diantara sebab Google GA menapis dan begitu seleksi untuk menerima permohonan menyertainya..adalah disebabkan “ulah-tingkah” sebagian para blogger dari Indonesia yang menggunakan “sistem robot” secara tak langsung mengelabui GA- Tujuannya yang empunya blog itu mempunyai ranking/PR serta pengunjung yang  review-pageview yang sangat ramai

Akhirnya pihak Google-GA men-stop atau menolak permohonan dan penyertaan  para bloggers Indonesia dan blogger Malaysia yang guna bahasa Melayu turut menerima tempiasnya.

Sekitar pertengahan tahun 2011- jika saya tak silap-jika salah tolong betulkan– GA kembali menerima blogger Indonesia dan Malaysia  aktif kembali di GA.

Termasuk saya kembali  mencoba untuk mendaftar di GA-walau ketika itu blog personal saya masih bertaraf ‘coba-coba’ guna blogspot.Bagi saya yang ditolak beberapa kali tidaklah membuat putus asa.Kerana penolakan GA itu mendorong saya memperbaiki sedikit demi sedikit mutu blog tersebut jika dulu hanya guna blogspot dan kini guna blog wordpress.
(tapi masih yang gratis tu,hahaa)

Ada yang menggelitik hati saya, yang membuat hati saya agak marah juga waktu itu -tentang alasan GA menolak permohonan saya adalah We do not’ recognize the language you use” makna mudahnya adalah “kami tak iktiraf bahasa Anda gunakan” -haii biar betul, bahasa melayu tak diiktiraf,!

 

Setelah saya cari info di Google..banyak bahasa negara lain yang GA iktiraf seperti bahasa Vietnam-Siam dan bahasa-bahasa dari negeri kecil di Afrika

Setelah mencari beberapa lama .akhirnya persoalannya terjawab; Google yang kita pakai di Malaysia ini adalah berpangkalan di Singapore,dimana negara ini sangat utamakan bahasa English ( saya juga merasa ada unsur rasis dalam hal ini -ini hanya persepsi sahaja).Itu sebabnya waktu itu blog-website-portal berita  Malaysia yang guna bahasa English di approve GA saja.
.
Dan kini GA telah approve permohonan dari blogger Malaysia yang guna bahasa Malaysia namun  dengan seleksi yang begitu ketat sekali.

InsyaAllah saya akan berbagi tips mudah untuk di-approve GA kepada Anda pengunjung setia blog ini setelah permohonan saya berhasil di-approve GA nantinya.coming soon! [1]

Cara Blogger Mendapatkan Dolar selain dari Google Adsence,

Sebenarnya ada banyak cara mendapatkan dollar dari Blog. Memang yang paling Populer biasanya adalah melalui Google Adsense. Tapi selain dari Google Adsense, ada cara lain yaitu melalui Reviews yang bisa kita dapatkan dari beberapa website ternama. Salah satu Cara Blogger Mendapatkan Dolar selain dari Google Adsence adalah dengan cara melakukan reviews melalui Blogvertise.com

Blogvertise.com merupakan salah satu website yang mempertemukan antara Blogger sebagai Publisher dan para Advertiser yang ingin mempromosikan produk dan perkhidmatannya melalui para Bloger[2]

Untuk bisa mendapatkan Dolar dari sini, nantinya Anda cukup daftar kemudian anda menunggu apakah akaun anda di setujui atau tidak. Jika akaun anda sudah dipersetujui, maka Anda tinggal menunggu Job dari para Advertiser.

Jika anda ingin mendaftarkan Blog anda di Blogvertise.com, silahkan anda daftarkan Blog anda di Blogvertise.com dengan cara kunjungi http://www.Blogvertise.com lalu pilih menu register dan isilah data selengkap-lengkapnya.

Jika sudah terdaftar, tinggal tunggu saja apakah disetujui atau tidak. Biasanya untuk cepat di aprove, yang paling diutamakan biasanya untuk blog yang memiliki banyak pengunjung, Backlink, alexa, dan juga peringkat Page Rank dari web/blog anda.

Jumlah  dolar yang kita dapat rata-rata disekitar  $USD 10 pertulisan dan tergantung dengan kualiti serta jumlah pengunjung serta kualiti dari website atau blog kita.

Silahkan dicoba, Tak ada salahnya dicoba dahulu .jika ada pertanyaan bisa Anda tanyakan melalui komen dibawah ini🙂

Pustaka ;
[1] ibid
[2] Personalblog.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s