Cara Mengenali Account & Follower Palsu di Facebook

Ilustrasi follower palsu di Twitter. © Cityhyd.info

 

Sabtu 30 Rabiulawal 1435 / 01 Februari  2014
Editor by Wilhelmina

 

FortunaMedia.com | Cara Mengenali Account & Follower Palsu di Facebook

Sebagian politisi dan selebriti  rantau Nusantara ini diduga memiliki ‘pengikut palsu’ (follower akaun palsu) di Twitter dan Facebook Demikian penemuan penelitian Team Prapancha Research (PR) terhadap sejumlah akaun dengan pengikut berjumlah fenomenal, atau yang biasa dikenal sebagai seleb tweet

Cindy Herlinmarta, pennyelidik  PR, menjelaskan akaun palsu biasanya tidak memiliki pengikut dan memiliki satu-dua kicauan rekayasa atau tidak pernah berkicau sama sekali. Sedangkan akaun pasif ialah akaun dengan pengikut nyata, namun tidak pernah berkicau (tidak aktif) mengikut laporan Merdekaonline.

Saat ini, praktek jual-beli akaun palsu memang sangat marak-meriah. Sejauh pantauan team peneliti, harga jual yang ditawarkan penyedia perkhidmatan  pengikut-follower  palsu bermula dari RM 0,10sen- RM0.30 per follower. Dengan merogoh kocek RM 50 ringgit, misalnya, kita bisa memperoleh ribuan folower- pengikut hanya dalam waktu 24 jam.

Ironisnya, bahkan akaun resmi Twitter (@twitter) memiliki 56 peratus pengikut diduga palsu, 29 peratus tidak aktif, dan 15 peratus aktif. Akaun resmi Facebook (@ facebook) mempunyai 56 peratus pengikut diduga palsu, 27 peratus tidak aktif, dan 17 peratus aktif.
Di AS sendiri harga akaun palsu bisa dibanderol( priced) sekitar USD 0,01 (sekitar RM0.40sen) per follower.

Cara Mengenali Account & Follower Palsu di Facebook

Pada prolog diatas isu Twitter adalah untuk pendahuluan sahaja .kali ini saya hendak share dengan Anda pengunjung setia blog FortunaMedia.com ini   Cara Mengenali Account & Follower Palsu di Facebook

Pernah kah Anda tahu bahwa akaun facebook yang menjadi teman anda adalah palsu alias dimiliki oleh orang lain dan tidak sebenarnya? Pada kesempatan ini, saya akan berbagi tulisan mengenai Cara Mengenali Account & Follower Palsu di Facebook

Kenalilah orang-orang atau teman Anda di akaun facebook anda. Sehingga Anda pun tahu dengan siapa Anda berteman di laman  jejaring sosial. Kerana, banyak manusia-manusia  yang tidak bertanggung jawab memanfaatkan facebook untuk mencari keuntungan sesaat, seperti memperdaya seseorang dan menipu.

Dengan foto profil yang tidak menggunakan foto asli si pemilik, jangan mudah terpesona dan jangan asal mengapprove akaun facebook yang tidak anda kenal.

Berikut Anda semak beberapa tipsnya;

1. Periksa mutual friendsnya

Apabila ada orang tak dikenal meng-add Anda,pastikan periksa akaunnya dahulu-apakah ada mutual friend (teman bersama) bila ada lihat juga berapa jumlah mutual friendnya   , biasanya bila ada di atas 10 mutual friend akaun facebook tersebut boleh di katakan tidak palsu.

 

2.Analisa Foto Profile dan foto-foto lainnya;

Lihat Foto Profile dari akaun facebook tersebut, apakah layak atau tidak, bisa-bisa hanya memajang foto artis dan wanita seksi, nah ini jelas akaun facebook palsu.
Lihat juga foto-foto lainnya yang ada di akaun facebook tersebut. Biasanya, pemilik akaun facebook yang asli akan dengan senang hati memajang foto-fotonya bersama teman-temannya. Apabila anda menemukan sebuah akaun facebook hanya memajang foto-fotonya sendiri, apalagi foto-foto tersebut mendedahkan aurat, itu adalah akaun facebook yang palsu.

3.. Selidiki Jumlah temannya;

Apakah temannya dibawah 150, apabila anda menemukan sebuah akaun facebook memiliki jumlah teman di bawah 150 kemungkinan itu adalah akaun facebook palsu. Logiknya, diabad ini hanya memiliki teman di  jejaring sosial hanya di bawah 150 saja, itu jelas tidak mungkin.

4. Baca status si pemilik akaun facebook itu

Apakah dia aktif atau tidak.Secara normal hari ini, orang-orang akan selalu curhat di laman  jejaring sosial, terutama facebook. Apabila dia tidak pernah menulis atau meng-update status di dalam akaun facebooknya, sudah tentu akaun facebook itu adalah palsu.

5.Berhubung via webcam

Ajaklah berbicara berdua dan manfaatkan webcam, dan jangan lupa suruhlah dia memegang sesuatu, seperti memegang hidung, suruh berdiri atau yang lainnya sehingga Anda bisa yakin dengan siapa Anda berbicara saat chat bersama dengan pemilik akaun facebook tersebut. Apabila tidak sesuai, maka keputusannya adalah itu jelas-jelas akaun facebook palsu.

Menurut Cindy Herlinmarta ,TeamPrapancha Research (PR) fenomena  ini menunjukkan jumlah pengikut di Facebook dan  Twitter tak hanya berfungsi memperlihatkan berapa banyak orang yang mendapatkan follower serta  kicauan sang pengguna, tapi telah menjadi simbol status dan kedudukan.

“Bisa jadi adalah sebuah kebanggaan tersendiri bagi seseorang yang aktif dilaman sosial  untuk memiliki jumlah pengikut yang melebihi orang  lainnya,” tegasnya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s