Jom Jimat Belanja Dengan Berkebun,!

James Wong – Backyard Medicine

 Written by Wilhelmina | Freelance Writer-Malaysia

Ahad-11 Safar 1435 / 15 Disember 2013

Variety Explorer.com–Rancangan TV-AlHijrah BACKYARD MEDICINE Ahad-12.00PM – 12.30PM yang dihost kan oleh James Wong-sangat informative,

James Wong menunjukkan bagaimana untuk mengubah tumbuh-tumbuhan,tanaman-tanaman yang biasa tumbuh disekeliling kita kepada remedi semula jadi yang ringkas yang boleh membantu meringankan penyakit, serta bagaimana untuk membuat beberapa rawatan kecantikan.
Aktiviti Berkebun sambil mengajarkan anak-anak menanam bibit pada hujung minggu(Photo by bbc.co.uk)

Dirancangan tersebut James juga memperlihatkan cara berkebun ringkas seperti menanam tanaman-tanaman keperluan dapur kita seperti menanam halia,kunyit dan sayur-sayuran keperluan harian kita

Apabila menonton rancangan tersebut ,muncul  minat kembali untuk mula berkebun,yaitu berkebun secara kecil-kecilan , apa yang pernah saya tekuni .memang  sangat berfaedah untuk mengurangi kos belanja dapur.

Jika dipikirkan ada baiknya masyarakat Malaysia khusus melayu untuk mulakan aktiviti berkebun di persekitaran rumah.bukan semestinya memerlukan kawasan-atau lahan yang luas.Boleh saja memulakan dengan menanam di pasu-pasu,dipoly bag atau tin-tin bekas,bagi masyarakat Tionghwa berkebun dipersekitaran rumah dengan lahan yang kecil-sempit  sudah lumrah ditekuni.

Daripada menghabiskan hujung minggu yang tak berfaedah, atau sudah bosan berbelanja ke shopping centers, mungkin berkebun bisa jadi aktiviti alternatif yang menyenangkan bersama keluarga.


Komuniti Berkebun

Di Indonesia kini beberapa kelompok komuniti berkebun yang anggotanya terdiri dari 10-20 orang mengikut kawasan yang ada.Dan mereka ini akan belajar-berkongsi  ilmu berkebun ,ada yang mengusahakan sendiri kemudiannya setelah memahami  cara berkebun,

Semua boleh,

 

Menurut Ida yang aktif berkegiatan di komuniti  Banten Berkebun, siapa saja pasti bisa menanam walau di-bandar  rumah rumah cenderung memiliki lahan yang terbatas.

 

“Kalau tidak ada lahan, bisa pakai pot, poly bag, tin bekas, plastic bags , atau plastik bekas yang dilubangi. Prinsip dasarnya pastikan tanah dicampur kompos satu banding satu.”

 

“Sebagai permulaan, bisa menanam kangkung dan bayam. Ini paling mudah dan dalam 21 sampai 30 hari sudah bisa dituai hasilnya.”

 

“Selanjutnya, bisa tambah dan tanam bergantian. Tanam caisim, tomato, terong, buncis, sawi, dan lainnya. Sepuluh pot di rumah, sebulan sudah tidak usah belanja.”

 

Jakarta Berkebun merupakan komuniti  yang rajin memanfaatkan lahan kosong untuk ditanami beragam sayur-sayuran. Dalam naungan Indonesia Berkebun, gerakan ini sudah merambah ke sekitar 27 kota dan empat kampus di Indonesia(www.bbc.co.uk)

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s